maandag 17 april 2023

Pasen en ARL kampioenschap

 

Vorig weekend was het Pasen. Net als altijd gaan we met Pasen één dag naar de wedstrijd in Venlo. Hangt altijd af van de indeling op welke dag wij aan de beurt zijn. Dit jaar waren de tweede en derde graad medium voor de zaterdag ingedeeld. Het leukste aan de Paaswedstrijd in Venlo is altijd het weer. Er schijnt altijd de zon en ‘s middags is het al aangenaam warm. Ieder jaar was dat zo. Tot nu toe. Nu was dat helaas helemaal anders. Het zonnetje was ver te zoeken en bovendien was het nogal frisjes. Gelukkig iets beter weer dan het weekend ervoor. Toen was vrouwtje met Romy naar de wedstrijd in Axel. Daar was het zo koud dat het vrouwtje tot op het bot bevroren was. Heel bijzonder als je bedenkt dat ze ongeveer de helft van de tijd in de warme camper van een kennis heeft gezeten. Bovendien zat ze bijna twee uur op de weg terug in de auto. De kachel stond op tropische temperaturen ingesteld. En toch was ze nog aan het klappertanden toen ze thuis aankwam.

 


Aan het weer kan je helaas niets veranderen, dus hebben we er het beste van gemaakt. Mijn rondjes gingen allemaal fantastisch. Op het eerste vast parcours een achtste plaats met helaas een fout op de afloop kattenloop. Vast parcours twee ging ook super, maar door een misverstand met het vrouwtje een weigering. De jumping ging helemaal perfect: zesde plaats en een u’tje. Nou ja, op de u’tjes zitten we eigenlijk niet zo te wachten, want als ik te veel u’tjes loop moet ik weer naar de derde graad. Ons gaat het om de punten. Gelukkig had ik bij alle drie parcoursen punten. Momenteel sta ik op de derde plaats van de competitie. Dat is wel belangrijk, want de beste vijftien mogen meedoen aan het NK in juni.

 


Voor Romy gelden andere regels voor deelname aan het NK, want zij loopt in de derde graad. Eigenlijk gelden daarvoor veel minder strenge eisen. Je hebt slechts één punt nodig dat je op een competitiewedstrijd moet lopen. Klinkt echt makkelijk, maar dat ene puntje schijnt erg moeilijk te zijn voor mijn kleine zus. Telkens gaat het weer net ergens fout. Bij de jumping ging het onwijs goed. Echt prachtig om te zien hoe het vrouwtje Romy door dat moeilijke parcours wist te sturen. Kort vóór het eind moest Romy kort om een horde springen en wat doet ze? Springt terug. Zo zonde. En zo gaat het nu al maanden. Telkens één klein dingetje. De tijd begint nu te dringen, want zoveel competities zijn er niet meer tot het NK. Helaas eindigden ook de twee vaste parcoursen met een diskwalificatie, dus weer een kans minder.

 


Paaszondag waren we bij de Tuinen van Appeltern. Dat was eigenlijk een teleurstelling. Over het algemeen zie je daar met Pasen altijd veel bloesem en overal bloeien tulpen en narcissen. Dit jaar zag het er nog allemaal nogal winters uit. Echt mooi weer hebben we namelijk de afgelopen weken niet gehad. Veel te koud voor de tijd van het jaar en continu regen. Ook Paasmaandag was het weer niet al te best, dus werd het voor ons gewoon een wandelingetje langs de Maas. Is natuurlijk altijd prima.

 


Gisteren was het kampioenschap van ARL van 2022. Ook dat was in Venlo. Ik had mij geplaatst, want ik was als tweede van de competitie geëindigd. Romy had zich niet geplaatst, maar omdat er anders te weinig small en medium combinaties mee konden doen, mocht ook Romy deelnemen.

 


Het stomme van het kampioenschap bij ARL vind ik altijd dat de small en medium in één groep vallen. Bij de small zitten verschillende combinaties die echt gigantisch hard kunnen lopen, veel harder dan de meeste mediums. We moesten slechts twee parcoursen lopen: een vast en een jumping. De jumping ging geweldig: vierde. Ook op het vast deed ik echt mijn best, maar had wel een fout op de kattenloop. Zonder fout was ik als derde geëindigd, nu vierde en dus net geen podiumplaats. Romy helaas twee keer een diskwalificatie. Op naar het volgend seizoen. Ik ben nu bij ARL gepromoveerd naar de derde graad. Romy blijft in de tweede en de jonkies mogen nu ook meedoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten