maandag 8 juni 2015

Weerpraat


Tot nu toe hebben we nog niet echt denderend weer gehad. Het was vrij koel en er was weinig zon. Ikzelf heb daar eigenlijk niet veel last van, want ik houd helemaal niet van warm weer, maar om me heen hoor ik toch veel geklaag. De mensen willen namelijk allemaal heel warm zomerweer.
 
Afgelopen vrijdag kregen de klagers hun zin. De temperaturen stegen naar 30 graden. Het was niet om uit te houden. Gelukkig hebben de baasjes daar iets op verzonnen. Voor mijn verjaardag heb ik een koeldeken gehad. Die wordt onder mijn gewone deken gelegd en zo kan ik tenminste lekker koel liggen. En met het geklaag van de mensen is het nu ook afgelopen. Kortom: iedereen tevreden.



Niet alle baasjes zijn overigens zo verstandig om voor hun hond een koele plek te zoeken. Regelmatig komen we mensen tegen die hun hond naast de fiets laten rennen, ondanks temperaturen van 25 graden of meer. Anderen laten hun viervoeter in een snikhete auto zitten en dat vaak met alle gevolgen van dien. Op die manier zijn al veel hondjes om het leven gekomen. Zo’n auto die in de zon staat is binnen een paar minuten opgewarmd tot zo’n graad of 50. Geen mens zou daar vrijwillig in gaan zitten. Waarom doe je zoiets dan je hondje aan? Ik word er heel treurig van als ik zoiets hoor. Het zou toch heel fijn zijn als baasjes iets meer zouden nadenken vóór ze iets doen.
 
Wij hondjes kunnen – in tegenstelling tot mensen - uitsluitend zweten via onze tong en onze pootjes, vandaar dat wij vaak aan het hijgen zijn. Hierdoor krijgen we het veel sneller warm en kunnen we ook minder goed tegen warmte.

Heb ik jullie al een keer mijn tanden laten zien?

Dus beste mensen, doe mij een lol en laat je hondje met zulke temperaturen niet naast de fiets lopen of in de auto zitten. Wij hondjes willen bij hitte het liefst op een koele plek liggen en helemaal niets doen. Tussendoor een paar slokjes drinken uit een bakje met vers koel water, maar voor de rest geen vermoeiende dingen. Overigens is het heel onprettig voor ons als wij met onze pootjes op een hete stoep moeten lopen, dus let daar ook goed op.

Tuinen van Appeltern

Geen opmerkingen:

Een reactie posten