zaterdag 3 september 2016


Eerste schooldag voor Romy


Vandaag was het zover: Romy zou voor het eerst naar school gaan. Voor ieder hondje een spannende dag, want je maakt kennis met heel veel nieuwe honden van verschillende rassen en niet alle hondjes zijn even vriendelijk. Helaas moest ik met de baas thuis blijven en helpen met poetsen. Dat was ook wel leuk, maar ik was veel liever met mijn vrouwtje meegegaan. Toen het vrouwtje thuiskwam, heeft ze het een en ander verteld, dus weet ik wat Romy allemaal beleefd heeft.

12 weken


Romy is, net als ik toen, de enige sheltie in de puppygroep en dat is eigenlijk niet zo leuk. Wij shelties zijn namelijk buitengewoon slimme hondjes. Één keer iets goed aan ons uitleggen en we hebben door wat van ons verwacht wordt. En dat is juist het probleem als we samen met andere hondjes moeten trainen, die zijn namelijk meestal niet zo slim en weten na tien keer uitleggen nog niet zo goed wat de bedoeling is. We moeten dus telkens wachten tot de andere hondjes de oefening ook gesnapt hebben en dat kan soms heel erg saai zijn.

De poten worden steeds langer


De eerste oefening die Romy en het vrouwtje moesten doen was de aandachtsoefening. Nou, dat was natuurlijk geen probleem, want Romy had meteen aandacht voor het vrouwtje. Bij de volgende oefening moest er een zogenaamd clickerwoord worden aangeleerd. Het is de bedoeling dat het vrouwtje dat woord zegt als Romy iets goed doet en vervolgens wordt zij met een snoepje beloond. Ook dat was geen enkel probleem. Tja, en toen was de les alweer voorbij.

Jij krijgt mijn bal niet, klein mormel


Toen het vrouwtje thuiskwam, was ze eigenlijk een beetje teleurgesteld. Ikzelf heb op een andere hondenschool de puppycursus gevolgd en daar deden we heel andere dingen. We hadden een ballenbak om erin te spelen, een tunnel waar we doorheen mochten rennen en tussendoor was er altijd een kwartiertje waar ik samen met de andere pups los mocht spelen. Ik vond dat super, vooral de tunnel en het spelen met anderen. Ook daar hebben we leren zitten, liggen en zulke dingen, maar er was ook voldoende tijd voor pret. Op die leeftijd hoeft het immers nog niet allemaal zo serieus. Bovendien oefent het vrouwtje ook met Romy thuis. Ze kan al heel netjes zitten en liggen, speeltjes loslaten en zelfs heel even blijven. Alleen hebben we geen vijf andere pups waarmee Romy kan spelen. Misschien dat de pups de volgende keer samen mogen spelen? Zou fijn zijn voor mijn kleine zus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten